måndag 1 augusti 2011

Att börja i fel ände

Är något som jag har lätt för. Eller, fel och fel, det är väl inte fel att åtgärda det som är snabbt att fixa först, innan man tar det som är lite mer tidskrävande? Först städades bilen ordentligt, hundhåren dammsögs bort och allt torkades rent. Då bilen stått parkerad under en stor tall var det barr och gult frömjöl i varenda skrymsle och vrå.


Sedan hade jag "turen" att en jobbarkompis till Uffe drabbats av totalhaveri på motorn i sin Xantia 2,0i -95 i vintras och att bilen hamnade på Uffes ladugårdsbacke som reservdelar trots att ingen av oss då körde någon Xantia. En första skruvardag gav två hela fina dimljusinsatser och en massa småplock till inredningen förutom dörrhandtag till förardörren, ett fräscht tändningslås, hel rattstångskåpa mm mm.


Ett plastskydd till luftintaget i stötfångaren räddades också, det följde med bilarna när de var nya men många brydde sig inte om att använda dem och de glömdes bort. Anledningen till skyddet är inte att det blir bättre värme som man kan tro, som en gammal kylargardin ungefär, utan att kylfläktarna som sitter framför kylarpaketet dvs innanför grillen i stället för mellan kylare och motor som på många andra bilar, slipper bli fulla i snö och saltslask som fryser och riskerar bränna elmotorerna när de startar.


En hel högerspegel i rätt färg hittade jag på Blocket och ett paket kom efter några dagar, spegeln monterades och kopplades in och fungerar alldeles utmärkt. Dessutom så fick reservdelsbilen släppa till en del smådelar till Activans utsida med, hela munstycken till lyktspolningen, bakrutetorkarblad etc.


Ett litet steg närmare bilprovningen! Nya gasklockor till bakvagnen är beställda så snart kommer bilen inte att studsa omkring som en gammal EPA-traktor längre. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar