lördag 27 april 2013

EGR-ventilsbyte på en C4



En bekant i trakten hörde av sig, problem med en C4 Hdi. Jag har tidigare, för ett antal år sedan, hjälpt honom med en BX14 och nu var det dags att bistå igen. Bilen hade inte gått igenom besiktningen pga larm på avgasreningen och jag kom snabbt fram till att EGR-ventilen inte fungerade som den skulle. Småryckningar och tvekan innan den svarade på gaspådrag är typiska symptom på detta. På denna motor sitter den elektroniska EGR-ventilen på motorns baksida dvs mot torpeden och på C4 är det trångt så in i bomben att komma åt där. Bort med täckplast, kåpor, vindrutetorkare, luftrenare, bränslefilter så börjar man se den i alla fall.



Här är den faktiskt redan bortplockad. Jag fick sitta på knä ovanpå motorn, ligga raklång utsträckt över den och diverse andra konstiga arbetsställningar för att komma åt... Dessutom är mina armar lite för grova, jag hade blåmärken på ovansidan av dem i över en vecka efteråt.



Den nya ligger till vänster men det behöver jag knappast påpeka. Jag beställde den från Autofrance, Benny i Helsingborg. Priset var som oftast mycket lägre än hos både Citroën och andra bildelsleverantörer.



På plats! Med ny packning mot blocket, ny klammer mot värmeväxlaren och dessutom med ett nytt luftrenarfäste då det gamla var sönderbrutet, var det dags att börja skruva tillbaka allt igen.



Här fattas bara plastkåpan över motorn. Efter initiering av den nya EGR-ventilen var alla varningslampor släckta, ombesiktningen klarades galant! Efter Lexia-körning uppdagades dock ett par grejor till så det blir till att riva snart igen... Suck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar