måndag 27 maj 2013

Marknad i Bergsåker 2013



I helgen var det veteranmarknad i Bergsåker, Sundsvalls Motorveteraners, "Norrlands största" som man säger i annonserna. Jag och Martin åkte dit innan vi gjorde det vi egentligen skulle göra i helgen, se senare inlägg.
Vädret var fantastiskt, riktig sommarvärme och soligt. Jag tyckte det var fler säljare i år igen men då har jag hoppat över ett par år då annat kommit emellan. Många finbilar kom det, här följer ett kollage:



Redan på parkeringen utanför stöp jag i denna jubileums-V4 Super av sista årmodellen -80. Med den speciella kulören, inredningen och fälgarna borde detta vara en av de trehundra sist tillverkade bilarna. Inte många finns kvar, uppgifter från SAAB-klubben pratar om ett fyrtiotal för fyra-fem år sedan... Man hoppas denna har ett gott hem!



Denna Peugeot 404 Coupé har jag skymtat på håll i sommartrafiken i Sundsvallsområdet för nåt år sedan, höll på att missa den nu med då den åkte när vi var på väg in!



En Riley 1,5 litre från 1947. Högerstyrt, bakhängda framdörrar, lädersäten. Very British!



Här höll jag på att gå i spinn! En B11 Sport från -53 som var till salu! En Y-bil till och med! Motorn var nyrenoverad och den startade och gick perfekt. Säljaren menade att det skulle räcka med nya bromsar, däck och drivknutar så var bilen besiktningsduglig! Tänk vad kul att åka på lite träffar i den här som motvikt till alla högblanka, perfekta nyskicksbilar! Som tur var var plånboken tunn och priset för högt så det blev inget impulsköp... Undrar om den blev såld och i så fall vart den hamnade?



Kommersen i full gång, för egen del blev det bara en hamburgare med läsk... Utbudet av delar till äldre franska bilar är som alltid minimalt.



Bertil från Timrå hade ställt ut sin Heinkel med tillhörande släpvagn, jag har tidigare skrivit om den här. När CX-sexhjulingen är klar ska den vara transportbil åt ekipaget!



Det var ett helt gäng med Heinkel/Trojanbilar på plats, den längst bort i bild var till salu och blev om jag förstod rätt, såld under dagen.



Denna vackra MotoGuzzi Stornello, en hundratjufemma från början av sjuttiotalet, får representera alla bågar på plats. Jag tycker röd ram är så snyggt, men det måste nog vara en italiensk hoj för att det ska funka!



Lincoln Capri av första generationen från 1954. Här i tvådörrars kupéutförande, om jag minns rätt från biltidningarna var -54 toppåret för försäljningen av denna modell.



Om jag någon gång ska ha en Opel Rekord så får det bli en från -66. Dels är det mitt födelseår och dels så är det nog den snyggaste i min mening. Kanske för att en av mina kusiner hade en likadan fast vit när jag var liten och jag minns jag tyckte de dubbla runda bakljusen var häftiga!



En pizzaräser!!! Nä, jag har alltid varit lite fascinerad av bilarna med eldfågeln på huven, även under åren då kompisarna menade att de inte var nåt att ha. Jag kom så nära som att jag tittade på en Esprit -75a med sexa i som jag blev erbjuden billigt av en kompis i slutet av åttiotalet. Massor av jobb och ändå inte i närheten av "Nu blåser vi snuten"-bilen så avstod jag men det är nog det närmaste jag kommit att köpa en Firebird för egen del!



Challenger R/T-70! Med 440 Magnum och SE-paket i färgen Plum Crazy! Törs inte tänka på vad en sådan kostar idag om det är matching numbers, definitivt en samlarbil i det högre prisskiktet... Mycket snygg bil som förgyllde travbanan med sitt besök. Trevligt att få se sådana bilar i verkligheten också!



Som kontrast till bilen ovan, en Cortina herrgårdsvagn från -66. Betydligt ovanligare än sedanmodellen redan som ny och med väldigt låg överlevnadsprocent måste det finnas oerhört få kvar i Sverige. Kul att se att minst en rullar i alla fall!



En mycket, mycket fin Alfetta 1,8 -75. Sånär som på färgen och naturligtvis skicket likadan som den jag hade som lumparbil! Ack vilka minnen... Jag skulle gärna köra en sådan igen, en som är utan elfel och flipperspelsbelysning och där mattorna inte är blöta pga de stora rosthålen i golvet! Sången i fyran när man passerade 4000 varv och fortsatte gasa.... Suck!



Slutligen en bild på en väldigt fin Chrysler Royal från -37 som kört ner från Överturingen om jag uppfattade rätt. Oftast är alla trettiotalsbilar svarta, trevligt när någon avviker med lite gladare kulörer! Enligt ägaren var det ursprungskulören. Bilen var mycket fin, invändigt med omklädda stolar och tak. Sexan viskade tyst under huven. Diagonaldäck med bred vit sida. Ägaren berättade att bilen nog skulle säljas nu pga av åldersskäl. Endast en tipsvinst bort!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar