onsdag 29 maj 2013

XM-renovering del 1 Bettan kläs av



Såhär fin var den för några år sedan, innan den fick sova sin törnrosasömn i väntan på att jag skulle ta mig tid. "Trevligt bruksskick", var det en som sade när jag deltog på någon klubbträff för ganska precis fyra år sedan. Tyvärr har allt stillestånd satt sina spår. Jag började med att demontera bakstötfångaren för att få lite bättre koll på roststatusen längst bak. Själva golvet i bilen lagade jag inte långt innan den långtidsparkerades och tröskelbaljorna lappades när jag just köpt bilen. Jag hoppas kunna göra detta som ett relativt snabbt projekt då jag inte har plats i garaget utan håller till i ett partytält!



Här såg det rätt skapligt ut. Lite rost i skärmkanten och ett hål i tröskelbaljans bakre del bredvid stället jag lagade förra gången.



Den sämre sidan. Bakskärmen måste nog bytas då den både är dålig här...



...och här. Tröskellådan är hel nertill där jag lagade sist men sämre ovanför. Det stora hålet har jag dragit upp själv nu för att se omfattningen.



Dragkroken måste demonteras från bilen då det finns rost i tvärbalken ovanför. Fästskruvarna till bakstötfångarens plastblock gick av vid demontering och måste även de återställas på något sätt. Jag får fortsätta riva i bakänden senare, jag har bestämt mig att en fungerande drivlina och mekanik är satt i första hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar