torsdag 11 augusti 2011

Kvällspyssel

Från det jag köpte Xantian för en dryg månad sedan har ABS-lampan lyst ilsket gul i instrumentpanelen varje gång jag kört bilen. En ny givare köptes häromveckan på Biltema, de har givare som i deras katalog anges passa till Peugeot 206 som passar lika bra på Xantia efter lite modifiering. Kvällens pyssel blev att byta den.


Jag mätte upp vilket hjul som felade, alla givarna sa 1,1 kohm i kontaktdonet vid ABS-styrenheten utom höger fram. Upp med framänden, bort med hjulet, på med rostlösning.


De modifieringar man måste göra på givaren är ett ta bort en styrklack på kontaktdonet samt flytta över några gummigenomföringar. Kablen är dock i kortaste laget så jag gjorde en liten mellanskarv av kontakten från den gamla givaren och en klippt kabelstamskontakt från en annan bil. Fram med lödpennan, sedan krympslang på. Ett par extra buntband för att hålla skarven i ett bra läge så var det klart!


Ingen elak lampa lyser längre i panelen!


Bifogar en bild på Bertils DS19 -64 som jag också tittat på ikväll, den har en del småspök i hydrauliken som jag inte blivit klok på än...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar