söndag 7 augusti 2011

Mer Activiteter


Det har blivit ett par skruvardagar till hos Uffe. Reservdelsbilen hade en felfri huv så frågan blev: bucklig huv i rätt färg eller fin i fel kulör. Jag valde det senare och hoppas på lackering senare.


Avgasläckan blev nästa brist att ge sig på. Min bil hade en nästan ny slutdämpare men dålig främre medan reservdelsbilen hade en nästan felfri framdämpare sånär som på anslutningen bakåt. En skarvbit med krage i rätt diameter beställdes av Stefan på Bilhuset, måttades in och svetsades. Äntligen tätt. Och tyst! Tyvärr så skramlar det rejält om katalysatorn men det får bli ett senare kapitel.


Nya gasklockor till bakvagnen skickades efter från Benny på Autofrance i Helsingborg. Ett paket med fem nya gröna kulor med rätt tryck och dämpning till Activan damp ner. Efter bytet vägrade bakvagnen att fungera som den skulle så det blev byte av den bakre höjdregulatorn(den svarta runda saken mitt i bild) som även den togs ifrån reservdelsbilen. Jag öppnade och rengjorde den "nya" först, det var mycket gammalt muck i den också. Sedan fick jag justera både på staget till höjdregleringsspaken och på klämman runt krängningshämmarstaget för att det skulle hamna någonstans inom fjädringens normala arbetsområde då någon tidigare tyvärr varit där och skruvat bort inställningarna istället för att åtgärda roten till problemet: den tröga igengeggade höjdregulatorn. Nu fjädrar bilen men den är fortfarande för hög bak, jag får fortsätta justera. Ett par av hydraulrören bak fick också följa med från reservdelsbilen då man bytt ut rören från SC-MAC-klockan(antisjunk)(den till vänster i bild) och satt dit rör med fel längder och bundit upp dem med buntband väldigt slarvigt. Jag ska dessutom byta ett par rör till senare som inte hanns med nu i samband med rostskydd av underredet där bak. Då man inte har tillgång till grop eller lyft på hemmaplan var jag tvungen att bli klar för att åka hem så det blev skruvning till mitt i natten ändå...


Jag bytte också ut bränslefiltret, det som satt där var nog originalfiltret från 1996 och hade nästan rostat hål på gavlarna!!! Nu ska det väl klara sig ett tag! Fortsättning följer...

2 kommentarer:

  1. Jadu, du har vad du gör ... Tur att du har en villig donator !
    När ska du gå tillbaka från Bruks till Kult? Kanske denna annons kan inspirera dig? http://www.blocket.se/overkalix/Citroen_CX_TRD2_34790169.htm?ca=1_9&w=1
    Kolla speciellt in den 2-färgade på näst sista bilden ...
    // RostensRike

    SvaraRadera
  2. Hehe, jag trodde att en tiokulors hydraulcittra var kult, men inte det? Annonsen, ja. Lennart har jag träffat många gånger, nu ska han flytta och gården tömmas. Hoppas någon tar hand om de bilar som är räddningsbara. Det fanns massor med paddor där också men de är sålda!

    SvaraRadera