tisdag 2 augusti 2011

Låst löst!


Som av en händelse annonserades en låssats passande till Xantia ut på Citroënakuten, nätforumet där man kan få svar och hjälp med det mesta gällande bilar av det märket. Jag slog till, eldelen till tändningslåset saknades men alla cylindrar fanns med, t o m fler än vad som gick åt. Tändningslåset plockades från reservdelsbilen, det visade inga tecken på mekanisk förslitning och kan nog blivit utbytt någon gång. Här ligger låset och de nya cylindrarna klara på köksbordet...


Den knivigaste cylindern att byta var nog den i bakluckelåset. Jag fick lossa hela låset från luckan och hålla på rätt länge med rostlösande och milt våld för att få ut den gamla fastärgade, saltkorroderade kolven.


Det "nya" tändningslåset på plats med elanslutningarna klara. Rattstångskåpan är lite av en plåga att demontera på dessa bilar då den inte är delad utan man måste ta bort krockkudden samt ratten för att få bort den ena delen. Nu kan man byta låset utan att ta bort den svåra delen men då man dessutom vid tidigare tändningslåsproblem brutit sönder plasten i hela kåpan i desperata reparationsförsök så behövde den bytas ändå. Än en gång var reservdelsbilen hos Uffe räddningen med hela kåpor att sätta dit vid återmonteringen!


Dörrhandtaget på förarsidan på plats med nytt lås och allt. Det kändes skönt att slippa stoppa in hela handen i dörren för att öppna som man tvingades göra tidigare...


Även IR-mottagaren i taket samt sändaren i nyckeln togs från reservdelsbilen, som tur var fungerade de med! Efter några timmars jobb har bilen nu både fungerande fjärrstyrt centrallås, lås som även är enkla att låsa och låsa upp med nyckel runt om samt det bästa: EN nyckel till alla lås i hela bilen! Voila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar