söndag 28 augusti 2011

Äntligen uppehåll

Annars har det regnat mest varje ledig minut ett tag nu. Idag ljusnade det lite och jag tog och tvättade av min BX 16V -90 som jag ska sälja. Jag köpte bilen i Luleå för flera år sedan med brusten kamrem och skulle "bara" byta motor för att få en billig andrabil.


16V-utförandet var den sportigaste av alla BX:ar med samma 148 hk-motor som Peugeot 405 Mi16. BX:en med lättare kaross var t o m snabbare i acceleration, 0-100 på 8,4 sekunder skäms inte för sig ens idag.


Det tillverkades ca 2,3 miljoner BX totalt, av dessa var endast ungefär 12 000 st 16V. De första årsmodellerna fram till 1990 hade likadana stötfångare och bakspoiler som BX 19 GTi, men fr o m 1990 stylade man om den lite med eget stuk på de delarna. I Sverige såldes förvånansvärt många av dessa udda bilar, jag har inga exakta siffror men nog kan 10% av dem hamnat här. Då de inte har någon som helst status i Sverige har de allra flesta körts ner, fått bli motordonator till Peugoter eller bara skrotats...


Jag har samlat på mig en massa delar, problemet är bara att den där tiden som det tar att göra i ordning bilen aldrig har infunnit sig och nu får nog någon annan ta över projektet. Bilen är förvånansvärt rostfri och väl värd att sparas på.


Bilen är utrustad med taklucka och har fräsch inredning med de speciella djupt skålade 16V-stolarna. Hoppas att någon som uppskattar den tar hand om den!


Avlsutningsvis hann jag demontera hydraulpumpen från Bertils DS 19 -64 som finns med på bild ett par inlägg bakåt, flytta över remskiva och extrafäste till den nya innan det blev kväll och mörkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar