lördag 30 juli 2011

Activa va!

Då Silverpilen, den XM Break som gått som andrabil i familjen i snart två år börjat ha ett antal krämpor samt att den med dagens bensinpris inte är så billig att åka i har Blocket scannats av ett längre tag för att hitta en ersättare som helst blir billigare att köra. Citroën Xantia har väl inte legat speciellt prioriterat till på listan över kandidater då mina erfarenheter av den bilmodellen bygger på den Xantia 1,8i Provence -95 som jag hade som andrabil ett tag för fyra år sedan.


Bilen var i bra skick när jag köpte den och ännu bättre när jag sålde, jag fixade till de flesta småsaker som felade men tyckte samtidigt att den var lika skojig att köra som det är att titta på torkande färg... Som synes ovan har jag inte ens tagit någon bild på den där den varit huvudmotivet så att säga... Det var väl dels den tråkigt underdimensionerade motorn, dels de för min del illa passande stolarna samt det faktum att jag behövde något rejälare som dragbil som fick mig att köpa en VW T3 pick-up i stället efter ett tag. Därmed var Xantia ett avslutat kapitel för mig. Trodde jag. Tillbaka till nutid så råkade jag få syn på en Xantia Activa till salu för nästan ingenting för några veckor sedan, bilen fanns i Nyhamn på andra sidan Sundsvall. En snabb tur dit och bilen var min. På vägen hem började jag fundera vad jag egentligen köpt.


Bilen är en 2,0i 16V Activa från -96 som bara rullat 16 600 mil och den verkar ha haft ca tre eller fyra brukande ägare före mig. Anledningen till att jag ändå nu köpte en Xantia igen var just att det var en Activa. Vad är det då? Kort uttryckt är det en variant av Citroëns gashydraulfjädringssystem som förutom automatisk nivåreglering och variabel fjädringshårdhet under färd dessutom kompenserar bort karosskrängning i kurvorna! Med totalt tio(!) gasklockor monterade under bilen, hydraulrör kors och tvärs samt ett antal givare och elektroventiler som styrs av en fjädringsdator får man en bil vars kurvegenskaper mer än tio år senare inte överträffas av sportbilar i mångmiljonklassen! Se Teknikens Världs tabell från deras älgtest som de kör alla sina testbilar i. En viss statusskillnad mellan bilen på första plats och de därpå följande... En annan grej är att av totalt mer än 1,2 miljoner tillverkade Xantior mellan 1992 och 2001 så gjordes inte fler än 18 242 bilar med den speciella Activa-fjädringen. Ännu en anledning till att ha en!


Activan har lite bättre stolar än den förra Xantian, kraftigare sidostöd och ställbart svankstöd borde kunna få ryggen att härda ut längre. Activa fanns med tre olika motoralternativ i Sverige, V6 var den största, Turbo C.T. mittemellan och så denna minsta variant som har en 2-liters 16-ventilmotor på 131 hk. Om inte annat så borde det kunna ge låg bränsleförbrukning, samma motor fanns även i XM och där har jag erfarenhet att den kan gå riktigt snålt. Den här bilen hade stått avställd ett år och det finns en hel del underhåll och småreparationer att göra på den. Planen nu blir att ha gått igenom och hunnit fixa till bilen innan vintern hoppas jag!


Avtagbart drag med 1500 kg dragvikt ger pluspoäng, vinge på bakluckan var även på nittiotalet ett måste på en bil med sportiga ambitioner. Takbågarna antyder däremot inte några sportiga ambitioner hos föregående ägare. Väldigt lite synlig rost i alla fall, annars kunde konstateras ett läckande avgasystem, obefintligt med gas i fjädringen, läckande servostyrning, halva pälsen från en hund i bagageutrymmet, glappande tändningslås och kupéfläkt, bortmonterat dörrhandtag på förardörren, lite trasiga lampor och inredningsdetaljer, A/C ur funktion, en knytnävsstor buckla i motorhuven, en trasig och taffligt hoplimmad högerbackspegel samt en ilsket gul tänd varningslampa för ABS-bromsarna i instrumentpanelen. Där fick man lite utmaningar att sätta tänderna i!


Ur askan i elden brukar det heta , återstår att se om det blir roliga Activa-aktiviteter att blogga om framöver eller vad det blir!!!

2 kommentarer:

  1. Kolla in denna !!!

    http://www.blocket.se/jamtland/Citroen_35194632.htm?ca=1_9&w=3

    Ett fynd för LasseNisse !?

    // RostensRike i Lule

    SvaraRadera
  2. Jo den du! Om man hade haft pengar och plats så... En koll i istorna ger att det är en -73a som stått avställd sedan -79 så det kan vara ett hur bra objekt som helst om den förvarats rätt... men det kan vara bara elände med. Hoppas den hamnar hos någon som vet vad det är och tar hand om den!!!

    SvaraRadera