tisdag 26 juli 2011

Peugeotrapport

Nu har vi haft 807:an i snart fyra månader, se inlägget i april och hunnit köra närmare tusen mil med den. Sara trivs väldigt bra med bilen men den har sina sidor. Vid köpet upptäcktes att reservhjul saknades, att de elektriska sidodörrarna inte gick att öppna utifrån samt att bromssköld saknades på höger bak. Allt åtgärdades smärtfritt och bra av försäljaren Peugeot Center i Sundsvall inom begagnatgarantin, även en sliten multirem har bytts samt en remspännare som var mycket nära att haverera totalt. Några orosmoln finns dock kvar: dels drar den mer bensin än jag kunnat föreställa mig, aldrig under litern ens på lugn landsvägskörning och dels tar den olja. Jag är van att fylla max en liter på tusen mil i de flesta av de Citroën och Peugeot jag haft tidigare men i denna har jag fyllt på mer än tre liter hittills...


Idag var det plötsligt dags för det första "egna" reservdelsbehovet förutom några lampor och torkarblad. Den andra bromsskölden bak hade spruckit, lossnat och åkt in i fälgen. Sara ringde efter mig när det plötsligt hade börjat skrapa våldsamt baktill vid det vänstra bakhjulet efter att hon backat ut ifrån en parkering. De sorgliga resterna ses ovan, det blir till att skaffa en ny! Vad gäller bensin- och oljeförbrukningen får jag återkomma...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar