söndag 27 februari 2011

Nylackerade Heinklar


Idag blev det några timmar hos Bertil igen, han håller på att fixa det sista på sin CX Prestige. Bilen har ny lack och är i bra skick men behöver lite extra TLC(Tender, Love and Care) för att sätta pricken över i och då Bertil har fler projekt som ligger på ska han sälja denna. Hoppas att en äkta entusiast tar sig an denna unika bil!


Naturligtvis måste jag kika på progressen på Heinkel-objekten som jag skrev om i november förra året, se detta inlägg. Då garageporten rullade upp avslöjades två nylackerade karosser, den ena mer näpen än den andra! I mitt tycke passar de valda färgerna alldeles förträffligt på bilarna.


Den ljusgula är en Heinkel från -56 med 175 cc-motor. Motorn lär vara renoverad av tidigare ägare och Bertil planerar vara klar med denna innan sommaren. Nya däck med vita sidor samt nylackerade fälgar finns klara, framdörren med monterad ruta står hos glasmästaren och klädseltyget ligger och väntar hos tapetseraren. jag ser fram emot en provtur i juni!!!


Den ljusblå är en engelskbyggd Trojan från -62, den kanske också hinns med i år, i så fall framåt höstkanten. Jag återkommer med ännu en rapport längre fram!

2 kommentarer:

  1. Tidiga Citroën CX är en favorit! I mina ögon lika läcker som DS, och lika okonventionell. I en brittisk biltidning (jag tror det var Classic and Sportscar) hade de för ett tag sedan en jämförelse mellan CX, XM och C6. Kul läsning!

    SvaraRadera
  2. Om du gillar tidiga CX ska du fortsätta hålla koll på den här bloggen, det kommer mera...

    SvaraRadera