söndag 20 februari 2011

Närmare -30 grader...

...kallt var det igår morse. Då startade inte Peugeot-bussen längre. Strömmen fanns, men det gick helt enkelt för tungt. Det var ett minutlångt nötande redan i början av veckan innan den gick igång när temperaturerna låg runt -25 men nu var det kört. Som av en händelse ringde då min mamma och meddelade att det fanns möjlighet att låna en lyft i en verkstad i Sundsvall idag. Min mamma? Ja, jag lovade redan i julas att byta stötdämparna bak på hennes Fiat Marea Weekend då hon fått anmärkning på besiktningen att de läckte.


Moderns sambo Lennart hade via jobbkontakter ordnat tillträde till lokalen och på ett par timmar var de nya gasstötdämparna monterade. Fiaten är en trevlig bil förresten, den har vid ett flertal tillfällen fått mina eventuella fördomar mot märket att komma på skam. Vore den lite rymligare skulle jag kunna tänkt mig en själv. Delad baklucka med "amerikansk" eller paddabreak-öppning där stötfångaren föjer med ner är en av finesserna. Trots tretton år och fjortontusen mil på nacken så har den ingen rost än heller, kanske för att den förra ägaren var en pensionerad italiensk herre som i princip bara sommarkörde bilen. Rätt kul att läsa hans noggrannna serviceanteckningar som följde med bilen där han noterat byte av "Olio" och annat på italienska!


När det mekjobbet var klart hann jag även med att montera motorvärmaren på 806:an till allas glädje. Grenuttag för kupévärmare får komma till sedan, huvudsaken är att motoroljan blir värmd så gårdagens elände inte upprepas. Olja? Ja, Defa hade ingen vattenvärmare till den här motorn men vad jag förstår så är det väl på sätt och vis bättre att värma oljan. Det ska bli väldigt spännande att starta i morgon bitti, sladden sitter i vägguttaget nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar