söndag 5 augusti 2012

Kusinbesök


Blev det också innan semestern tog slut. En veckas packning för två vuxna och två barn stoppades in i C3an så bar det iväg. Med baksätet framflyttat så långt det gick fick allt plats inklusive sängkläder och en flytväst utan att bakåtsikten i innerbackspegeln försvann. Imponerande rymlig bil! Resan gick via ett par dagar på Nämdö till Leksand och släktbesök.


C3an drog mellan 0,71 och 0,77 l/milen vilket jag tycker är rätt OK med full last. Innan avresa upptäcktes att bilstereon både hade en trasig CD-spelare samt att USB-ingången är ur funktion vilket gjorde radion till det enda musikaliska sällskapet förutom att sjunga själv då. Bilen har varit inne på kontroll hos Söderströms och det lutar åt att Citroën tar USB-boxen på goodwill medan CD-spelarens reparation får gå på bilfirman som sålde bilen eftersom felet upptäckts inom garantitiden.


En av kusinerna har en make som nog är större fantast än jag fast märket är ett annat, nämligen Vauxhall. Jan-Owe har tagit hand om ett flertal bilar av det anrika engelska märket, huvudinriktningen har varit Victor FC, eller Victor 101 som den också kallades. Se bilden ovan som jag plockat från nätet. Modellen tillverkades mellan -64 och -67, fanns som sedan, herrgårdsvagn och som den lite sportigare VX 4/90. Jan-Owe har alla varianterna! Dessutom flera andra sällsynta modeller som Victor F i herrgårdsvagnsutförande, Firenza Sport SL, Victor FE m fl. Sommarbruksbilen är en Victor FE 2300 som förhoppningsvis fastnar på bild någon annan gång. Det finns även motorcyklar och mopeder i gömmorna så kameran får följa med nästa gång också!


För närvarande håller Jan-Owe på att minska ner på sitt lager så flera reservdelsbilar är på gång att skrotas samt att vissa objekt ska säljas, däribland det på bilden! Det är en Chevette -79 som troligen av importören eller en återförsäljare dekaltrimmats, lackerats i Castrolfärgerna samt försetts med likadan frontspoiler som Chevette HS, Vauxhalls tävlingsbil i rally-VM de åren. Ingen succé i rallyskogarna men några säsonger körde man. De bästa resultaten var en tredjeplats i Finska rallyt 1978 samt samma placering i Svenska rallyt året efter, båda gångerna med finnen Pentti Airikkala bakom ratten. Hoppas verkligen någon vill göra ett försök att renovera den och samtidigt stoppa ner något häftigare än den 1,2-liters symaskin som sitter under huven nu... Hade jag inte haft fullt själv i garaget så vete tusan...


En annan sportig bil är denna, en Firenza 2300 Sport SL, Vauxhalls sportcoupé som motsvarade Opels Manta. Med den stora 2,3-litersmotorn hade den dryga 120 hk vilket räckte långt 1972. Tyvärr är den riktigt rostig men Jan-Owe har en faktiskt en likadan till "på lagret" så de ska kunna komplettera varann för att få till åtminstone EN hel bil någon gång igen! Kul!


Classic Car Week i Rättvik var också ett av målen med Dalaresan. Backtävlingen brukade jag alltid se förr om åren men en elak förkylning som bröt ut grusade de planerna så det blev en tur in till cruisingen på tisdagskvällen i stället. Tyvärr så var Chevrolet:en ovan den enda bil jag fastnade för då det i mitt tycke var alldeles för mycket raggarfredag med ölpråmar av diverse slag i kortegen. Synd! En annan fundering som slog mig var var de europeiska bilarna var? Vi åkte runt Tällberg med omnejd på onsdagen innan vi styrde hemåt för att se de deltagande i Rally Classic och även där var amerikadominansen total! Jag ogillar inte alls amerikanska bilar, tvärtom, men det är ju mixen som gör det hela optimalt! Återstår att se om det blir någon mer trip till just Classic Car Week, det är frågan, men till släkten kommer vi snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar