måndag 13 augusti 2012

Traktorer och bromsjobb

Kan man sammanfatta helgen med. På lördagen var det traktorcruising i Indal, jag hakade på till Lindströms traktorsamlingar och kikade lite:


Grålleraden är prydlig, man kan hitta de flesta varianter här.


En Allis Chalmers snarlik denna hade min farfar när jag var liten, hans hade vanlig framaxel med bred spårvidd. Byttes ut mot en Ferguson 35:a några år in på sjuttiotalet.


På söndagen blev det paddamekning, Bertils DS21 -68 fick nya bromsbackar bak. Dessutom hann jag laga p-bromspedalens infästning där en saknad skruv fått några punktsvetsar att ge upp vilket gav att hela fästet sviktade när man skulle trampa fast pedalen. Slutligen kunde jag mäta fram var det var dålig kontakt någonstans mellan startkontakt och batteri, det blir att byta ut den "klumpen" vid batteriets pluspol!


Efter allt var återmonterat avslutade jag med en liten fotosession utanför Stefans nostalgimack innan jag levererade bilen åter till Bertil!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar