fredag 24 augusti 2012

Silverpilen II

Bruxbilen har lidit av krämpor en längre tid och jag har velat fram och tillbaka hur jag ska göra. Jag har tittat på andra bilar och fabrikat men jag har haft väldigt svårt att hitta något bättre för mina behov och önskemål på komfortabel transport. Då jag det sista året jobbat i Norge väldigt mycket och kör tjänstebil där har privatmilen med den egna bilen blivit få, jag tror jag kört 280 mil sedan nyår med Silverpilen. Alltså ingen vits att köpa en diesel i nuläget eller ens reparera och sätta fart på Bettan, den röda diesel-XM:en som också står på gården i väntan på bättre tider. Åtminstone inte så länge jag har tjänstebil och jobb på annan ort. För knappt två veckor sedan dök så denna annons upp på Citroënakuten, cittrafantasternas forum på nätet:


Jag såg den inte förrän dagen efter men tänkte att jag väl ändå kunde slå en signal då Järvsö inte är så långt bort. Bilen var faktiskt inte tingad än, Roger skickade några bilder som såg oförskämt bra ut så jag slog till. Bilen är likadan som Silverpilen, t o m i samma färg! Det som som skiljer är att den är tre årsmodeller nyare, har sidoairbags och några andra detaljförändringar. Idag var det dags för hämtning, Uffe hade fixat vagn och vi åkte från Enånger över Nianfors fram till trakterna av Karsjö vid Ljusnans strand.


Bilderna hade inte ljugit, det mesta såg riktigt bra ut. En koll med bilregistret visade också att det var en av de allra sista tillverkade bensin-breakarna, endast en dryg månad innan produktionen av Break/kombi lades ned vid årsskiftet 99/00! Halvkombi/sedanmodellen tillverkades ett halvår längre. Lite omvårdnad och pyssel här och där så ska Silverpilen II vara fit for fight! Vid lastningen sprutade hydrauloljan från bakaxeln så att ett tryckrör gått var det ingen tvekan om så vi tog bilen hem till Uffe för reparation.


In över smörjgropen, upp med bakänden, loss med bakvagnen och fira ner. Mycket riktigt hade ett av de längsgående rören givit upp. Jag började skruva, passade samtidigt på att justera dragningen av de tre korta rör som Roger redan bytt. Martin kom också dit och assisterade tillsammans med Uffe.


Det finns ingen anledning att försöka snåla, alla fyra rören byts på en gång för att slippa göra om jobbet. När det första röret var borta och ett nytt tillverkat med det gamla som mall blev det kväll och slut för idag. Fortsättning i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar