onsdag 4 juli 2012

Norska lastare och en traktorgrävare

Utanför Kyrkdalsöra i Sörtröndelag, Norge hittade jag två ledsna Cat-hjullastare i en grusgrop. Någon entusiast som vill veta var får höra av sig.


Den främre var i stort sett komplett medan den bakre nog använts som reservdelar till den andra.


Så tog jag en tur till Uffe i Enånger när jag var hemma i Sverige igen, han har gjort sig av med den gamla BM Boxern med grävare och bytt upp sig rejält, en Huddig 960! Tror det var en -86a, Valmetfyra har den i alla fall och inte Cummings som de nyare lokalprodukterna har. Med gripklo på grävaggregatet blir vedhanteringen i skogen enkel!


Förarmiljön, en del elektriskt behöver synas på den annars rätt välbehållna maskinen. Bl a så bråkade midjelåsningen när jag var där.


Bildbevis! Jag har kört en traktor för första gången på... tjugofem år kanske? Ett antal timmar bakom spakarna skulle nog behövas för att komma ihåg hur man gjorde...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar