tisdag 10 juli 2012

Årets GS-träff 2012

Bosse, Martin och jag bestämde att vi skulle göra en räd ner till Ingvar utanför Hässleholm för att vara med. För egen del har jag tappat räkningen på hur många gånger jag deltagit men det var tredje gången gillt för Martin och premiär för Bosse. Bilder från fjolårets träff finns här. Frågan om lämpligt transportmedel diskuterades, varken Martins eller min GS är klara och Bosse har inte ens någon. Citroën GS är det som menas, inget annat. Martin föreslog att vi skulle ta hans CX Prestige för att få testa en riktig långkörning med den då den mest rullat kortturer sedan besiktningen och vintervilan.


Omlastning hos från Break till Prestige. Egentligen borde tre man med packning åka CX Break, Bosses nybesiktade TRI -84 hade mycket väl kunnat ta oss hela vägen men då hade vi inte fått testa kvaliteten på Martins renovering! Verkmästare Sixten sitter till höger och övervakar arbetet.


En Prestige ska avnjutas ifrån baksätet, jag parkerade där i stort sett hela resan! Efter en lite sen avfärd gick hela resan utan problem, något ätbart i Uppsala och fika ovanför Jönköping var de enda stoppen utöver bränslepåfyllning. Motorn spann utan ett enda missat kolvslag och lådan växlade precis som den skulle! Förbrukningen hamnade på ca 1,05 l/milen vilket är med beröm godkänt då dessa bilar endast har trestegsautomat utan lock-up.


När vi rullade in på Ingvars gårdsplan på lördag morgon mötte detta oss. Vad var det? En studie i rost? Modern konst? Nej, ett reservdelschassi till Ingvars senaste objekt, detta var otroligt nog i bättre skick än bilens eget så delar av detta ska hjälpa till att återskapa golv och balkar i den andra.


En titt i Ingvars lada gav svaret vad det var, avdelningen udda franska sportbilar presenterar Matra 530 LX! Med mittmonterad Ford V4, bakhjulsdrift, plastkaross, popuplysen och targatak! Fulsnygg eller bara ful? Udda är den i alla fall. Det ska bli spännande att se om Ingvar lyckas göra bil av den igen!


Ingvar hade jobbat till elfte timmen att få sin GSA Special -85a färdig till träffen och endast några sista åtgärder återstod innan besiktning, i Hässleholm har man lördagsöppet och Ingvar hade bokat tid till kl 11, en timme innan träffstart.


Ett nödanrop kom över telefonen: "Jag står utanför bilprovningen och batteriet är dött!" sa Ingvar så vi ryckte ut. Även Anders kom dit med ett nyladdat i skuffen, efter byte startade den så fint, det skulle gå att besikta i alla fall. Sällan har så många cittror stått utanför SBP Hässleholms port samtidigt!


Väl inne gick allt över förväntan bra men halvjuset hade lagt av på vägen dit så det blev en liten anmärkning i alla fall. Inte illa med tanke på att bilen stått med trasig bärarm i åtta år innan Ingvar tog över den!


Både Bosse och Ingvar ser nöjda ut. Vi hade dock inte så bra tur med vädret, en skur eller två har vi haft många gånger genom åren men nu strilade det på mest hela dagen. Antalet deltagare var ändå skapligt om vi än en gång nog var alltför många som lämnat GS:en hemma och använt alternativa farkoster.


Årets nykomling var Lasse H:s -75 Break Convertisseur, den enda för närvarande rullande i Sverige. Convertisseur betyder att det är en treväxlad låda med momentomvandlare, man kan kalla den en halvautomat då man inte har någon kopplingspedal! Snyggt jobbat!


Läckan kom i en av sina tre(?) vådligt fina GS-ar, jag brukar få ställa upp som chaufför på någon av de andra men hann inte med detta i år. Det här är hans -77 Pallas i nyskick!


Janne, som skymtar i bakgrunden, dök upp i en av mina drömbilar, en Peugeot 504 cabriolet! 504 Coupén och cabben måste vara en av Pininfarinas allra snyggaste skapelser någonsin! Jag lyckades tjata åt mig en provsittning bakom ratten också! Det är en coupé till salu på Blocket nu, undrar vad man kan sälja för att få råd?


Efter genomförd rallyslinga samlades vi på Ristorpet för fika. På kvällen blev det grillning för de som stannade kvar, en som inte kunde stanna var Torbjörn som luftade sin vita GSA för första gången på länge.


Vi som inte åkte GS fick parkera ute på gärdet, trots paraplyvädret lyftes det även här på motorhuvar och diskuterades allehanda. Jakob och Bosse pratar Renault medan Martin och resten av gänget kikar under huven på Prestigen! På söndagen hann vi både med en titt i Ingvars lada och en tur till Bjarne innan vi rullade norrut. En burgare på Sibylla i Klippan och några fikastopp längs E4:an norrut så var vi tillbaka hos Martin mitt i natten för att mötas av Sixten som högt och ljudligt uttryckte sitt missnöje att husse varit borta nästan tre dar. Natten hade slutligen blivit tidig måndag morgon innan jag och Bosse äntligen landade hemma igen men vi hoppas ändå på en repris nästa sommar!!!

2 kommentarer:

  1. Kul att någon räddade Matran (för jag antar att det är samma som låg på Blocket för ett tag sedan?) En så intressant bil förtjänar en renovering!

    SvaraRadera
  2. Som jag fattat så var det den som fanns på Blocket, ja. Dessutom berikas landet kanske någon gång med ännu en Matra då reservchassiet egentligen var två bilar!

    SvaraRadera