lördag 14 juli 2012

Hjärnblödning

Så var det dags att ta tag i tvåorna på Peugeot 807:an. Bromsklossar och länkarm beställt och levererat så var det att ta på sig arbetskläder. Klossbytet fram gick snabbt och lätt, uppsmörjning av handbromsen likaså. Så passade jag på att montera ny bromssköld på vänster sida också då den gamla rostat loss.


DÅ började jäkelskaperna. Jag vet inte någon annan bil jag skruvat med som skölden är skruvad från hjulsidan, det brukar vara tvärtom. Dessutom satt en av de tre skruvarna så till att man var tvungen att demontera hela navet för att kunna gänga loss den! Hur tänkte man här? När jag sedan monterade den nya skölden lyckades jag dra av en av skruvarna, bingo... Bara att borra ur och gänga om. Nya skruvar och montering en gång till, då drog jag av nästa skruv... Mera borrning och gängning. Monterade en tredje gång och äntligen fick jag alla skruvarna på plats. Därefter återmontering av hjullager/nav samt bromsskiva. Humöret var inte på topp...


Dagen efter var det länkarmsdags. Allt gick väl bra men en massa skruvande på fjäderspännare och fästbultar innan den gamla var loss och rätt mycket bryta och bända för att få den nya att hamna rätt mot skruvhålen i bilen. Till slut tog alla skruvar gäng och jag fick ihop det.


Åkte så in på obokad efterkontroll i torsdags, fick komma in efter en timmes väntan. Bromsar OK, både färdbroms och parkeringsbroms så var det dags att skaka framvagn på lyften. "Glappet är kvar" sa besiktningskillen. "Nej, länkarmen är ju ny?" sa jag. "Ja på andra sidan." svarade han. Tablå! Jag hade lyckats byta länkarm på fel sida!!! Vad säger man... Första gången jag blandat ihop höger och vänster i hela mitt vuxna liv tror jag. Ny arm är nu beställd till rätt sida...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar