lördag 30 juni 2012

Den sista vilan

finner många Citroën XM hos en hälsing i förskingringen, Bjarne i Östra Ljungby, Skåne. På semestertrippen hann jag smita ifrån familjen några timmar och hälsa på just som han fick hem det senaste förvärvet:


En Biltransport byggd på en CX, vill minnas att det var en dragracingförare i Ramsele som gjorde i ordning den från början för att köra sin tävlingsbil! Bjarne ska nog få fason på den igen, den har gashydraulisk fjädring runt om med separat höjdreglering bak!


Här studerar vi de bakre delarna av bilen, spaken för att reglera höjden bak skymtar till höger om nummerskylten. Annars har Bjarne som sagt många XM uppställda vid sin verkstad, för renovering eller nedplockning. Verkstaden är för övrigt en sån lokal som man blir väldigt avundsjuk på, vill ha!


Bilarna står prydligt uppradade, en glimt av Breakraden ovan. I stort sett alla är serie 1, dvs 1990 till 1994 års modell.


Inne i verkstaden finns ett antal bilar, Bjarne hyr även ut mekplatser. Denna ID19-60 är Bjarnes egen, ett fantastiskt fint renoveringsobjekt. Den är till salu då Bjarne inte tycker han hinner med. Det är en systerbil till Mikaels och den stod i många år i en loge i Fränsta, Medelpad där jag tittade på den när den skulle säljas ur dödsboet där men avstod. Idag ångrar jag mig. Fungerande motor behövs då det saknas till bilen men inredningen är fantastiskt fin!


En DS21 M Pallas -67 ruvar längre in i lokalen, den planerar Bjarne renovera så småningom.


Inte bara cittror, en hel del amerikanskt samt denna Guzzi huserar också här, längre in i katakomberna finns också en replokal/musiklokal då Bjarne dessutom är en flitig bluesmusiker! Lite nu och då brukar det hållas jamkvällar här, spännande!


En DS21IE på lyften, toppackningen behöver bytas innan ett besök på bilprovningen står på tur. Jag tackar Bjarne för att jag fick komma och kika i gömmorna!

1 kommentar:

  1. Var ju ett trevligt reportage detta som jag missat...

    Kollar din blogg, ibland någorlunda ofta, ibland väldigt sällan tydligen,,

    Trevligt reportage/blogg ivf !!!

    :-) / Bjarne

    SvaraRadera