onsdag 1 september 2010

För oss breda pojkar


Så landkrabba jag är fanns tillfälle för en liten titt vid Nya Varvet i Göteborg idag. Gammalt militärområde som det är, har det mesta idag förvandlats till företagscentrum. Göteborgs Folkhögskola ligger också här, liksom restauranger och ett hotell. En liten promenad längs kajen till den del som fortfarande håller på med båtar gav dock anledning att plocka fram kameran.


Bogserbåten Lars, ett så vackert namn! Ligger här förtöjd framför en annan bogserare, Bob.


Försedd med två stora Yanmar-dieselsexor på sammanlagt 4 000 hk gör den sitt jobb i hamnen. Vill man läsa mer om Lars och andra båtar, kan man bl a kika i Sjöfartsbloggen.


En annan båt som låg förtöjd liknade inget jag sett. Inte för att jag sett speciellt mycket i båtväg... Katamaranskrov, men resten? Om någon som läser detta vet, kommentera gärna vad det är för att stilla min nyfikenhet!!!

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det sista åbäket är någon form av husbåt, mer ägnad för ankring än transport. Ett slags havets villavagn. Det lilla jag läst om den (det sitter något slags informationstavla utanpå) talar om "havsutsikt" och annat reklamdravel.

    SvaraRadera
  2. Trodde att det var något sådant, ja.

    SvaraRadera