torsdag 2 september 2010

Hamnträff igen!

Hamnträffar är populära i under sommaren, de flesta städer håller sig med en. Igår passade jag på att titta på onsdagsträffen vid Maritiman i Göteborg. En hel del gott och blandat bjöds i det vackra vädret. Här följer en del bilder:


Mer basic racing än detta blir det inte, sittbrunnen på en Bugatti typ 35A från 1925.


Rak åttacylindrig motor på två liter med överliggande kam utvecklar ca 70 hk. Dessutom vacker att titta på!


Den franska tävlingsfärgen var blå, och de flesta bilar var i denna färg. I Sverige förknippar man gärna dessa bilar med prins Bertil som körde en sådan under ett antal år. Själv vill jag minnas att Matchbox kom med en plastmodell av typ 35 som jag byggde när jag var liten. Närmare än så lär man aldrig komma till att ha en egen...


En Wolseley Hornet Special från 1934, ska ha en liten sexa under huven, inte någon dussinbil!


Sonett II V4, hade den varit röd hade jag nog suttit fast på den som ett självhäftande plåster. Min mosters dåvarande pojkvän hade en sådan när jag var tre år gammal och jag fick åka en sväng i den med honom. Dessutom bjöd han på glass, en storstrut! Det var hur stort som helst för en liten biltokig grabb som dels fick åka röd SPORTBIL och annars i stort sett aldrig sett en större glass än puckstång!


Hudson Coupé 1946. En likadan fast fyrdörrars stod i många år i en skogsbacke i närheten av släktingar i Stöde. Jag har för mig att den ska finnas kvar i släkten i någon lada där fast om det kan bli bil av vraket någon gång är väl osäkert...


Alfa Romeo 1750 Berlina från -72. Vackra coupéer har Alfa alltid gjort men fyrdörrarsvarianterna har inte alltid varit lika lyckade. Alfettan som jag hade och dessa är dock lysande exempel på motsatsen!


Gamla japaner finns det inte speciellt många kvar av. I andra länder har intresset för att bevara även dessa funnits i ett tiotal år men i Sverige har det haft svårt att ta fart. Extra kul då att se en 71as Corolla i renoverat skick. Bara kulören gör ju att man blir glad!


1956 var Packard ett märke i slutet av sin levnad. Året efter tillverkades Studebakers med Packardemblem i stället. Modellen "The Four Hundred" låg under Carribean i utrustningsnivå, den fanns som 2-dörras HT Coupé och tillverkades bara i dryga 3000 exemplar detta sista året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar