torsdag 16 september 2010

Elefantkyrkogården


Igår tog mig jobbet till västra Dalarna och då lyckades jag snubbla över något så sällsynt som en sista viloplats för Borgward-bilar. Känslan att smyga fram till de sällsynta bilvraken fick mig att associera till de historier som finns om platsen dit elefanterna försvinner när de ska dö. Först stod en röd Isabella med lavar över hela karossen:


Isabella tillverkades mellan 1954 och 1962, den var rätt populär i Sverige men försvann fort från vägarna då de rostade rätt friskt.


Den här bilen är tillverkad efter 1957 då man började skriva Isabella i det rombformade emblemet i grillen, före det stod det Hansa 1500.

Nästa Isabella var svart och sannlikt en TS, den lite sportigare modellen med starkare motor:


På de sista årsmodellerna var romben i grillen mycket mindre än tidigare. Bakom Isabellan skymtar ett exemplar av konkurrenten från Bayern, en BMW, som också vilade på platsen.


En tredje "Bella" hade fortfarande kromade mösskärmar över lyktorna.

Den sista Borgwarden på platsen var en riktig sällsynt sak, jag har då aldrig sett en sådan annat än på bild tidigare. En P100, vilket var Borgwards sista försök att slå sig in bland de stora tillverkarna. Utrustad med en rak 2,2-liters sexa på 100 hk och med luftfjädring skulle den bli en Autobahnkryssare i klass med Mercedes och de andra. Tyvärr så gjordes bara 2530 st innan fabriken tvingades klappa igen pga ekonomiska problem.


Att bilarna dessutom haft problem, bl a med luftfjädringen gjorde de inte mer lättsålda men tillverkningen fortsatte faktiskt uder några år i Mexico. Då med konventionell fjädring...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar