tisdag 10 augusti 2010

Småbilsfunderingar

Man kan tycka vad man vill om dagens bilar, jag kan själv ärligt medge att jag inte är fullt uppdaterad på dagens nyheter. Jag gör dock tappra försök att hänga med någotsånär genom att regelbundet läsa en av de tidningar som behandlar nya bilar och inte bara stoppa ner näsan i gammelbilstidningar. Då och då dyker det faktiskt upp nya bilar som får ögonbrynen att höjas på ett positivt sätt och då sätts en "tag" i hjärnan att en sådan kunde vara något för mig. En bil som i och för sig redan börjat bli gammal men som fortfarande får mig att haja till när jag ser en i trafiken är Audi A2, Audis försök att bygga en avancerad småbil med lite alternativt tänkande. Bl a så kunde ju inte motorhuven öppnas som på en konventionell bil, i stället kunde grillen fällas ner som en servicelucka så att oljor och andra vätskor kunde kontrolleras där. Aluminiumkaross och en burk punkaspray i stället för reservhjul var andra finesser. Den extremsnåla 3L-versionen med samma motor som VW Lupo hade t o m magnesiumfälgar och ratt i kompositmaterial! Jag hörde en gång en historia om att Audi själva hade sagt att A2 var deras tekniskt mest avancerade bil efter den stora A8, men att man inte kunde gå ut med det för att då skulle A3 och A4-ägare bli sura...


Compact driving tio år för tidigt - Audi fick lägga ner då den var för dyr och sålde för dåligt. Kanske en nylansering skulle funka nu?

Min mamma köpte en A2 när den var rätt ny, en silverfärgad med 1,4-liters bensinmotorn och körde den i några år utan större fel, fukt/imma i lyktinsatserna och en airbaglampa som vägrade slockna var väl de största problemen. Tyvärr fanns inte medel på kistbotten att köpa av henne den när hon skulle sälja och med barnvagnstransportbehov var det fel bil just då i alla fall. Annars hade jag gärna ställt undan en sådan i det där bilmuseet man skulle vilja ha men aldrig kommer att få, där skulle den få stå vid sidan av andra klassiska småbilar som t ex hundkojan och Citroën 2CV!

2 kommentarer:

  1. Kompisen Anders har en A2 att komplettera hans Toyota Landcruiser med (!).

    VAG fick byta motor på garanti, då den drog kopiöst med olja. Det hör nog inte till vanligheterna. Men som du säger, materialmässigt mycket påkostad. Vet inte om grundtekniken i övrigt är så avancerad?

    SvaraRadera
  2. Har hört om rätt många VAG-produkter med oljeförbrukningsproblem, tydligen även A2 då. Nu har man ju lanserat lilla A1 men det är ju en livsstilsbil a la Mini eller kanske Citroën DS3 så jag tycker då inte man tagit upp tråden igen...

    SvaraRadera