söndag 22 augusti 2010

Kul i Karlstad

I torsdags hände desto mer, först råkade jag och en av kollegorna i Karlstad, Janne, börja prata gamla bilar på förmiddagsfikat. Det visade sig att han har en Cortina GT från -68 därhemma som han pysslar om. Rätt ovanliga de där Cortina II, i Sverige i alla fall. Den hade stått undanställd i många år innan han tog tag i den, det var visst hans gamla pappa som kört med den som ny. Efter en del jobb var den nu i trafik och Janne funderade på att "hotta" till den lite mer.


Minilite-fälgar och extraljus stod på Jannes önskelista, precis som rallybilen ovan redan är utrustad med.

Sedan letade jag reda på en gammal klasskompis från grundskolan, Thomaz, som bor i Karlstad och har eget, Karlstads Däcktjänst. Efter den inledande förvåningen blev det snack om allt mellan himmel och jord en stund. Thomaz visade mig då sin fina Dodge Dart, en originalbil som han är tredje ägaren på. Den hade knappt rullat utanför Värmland i hela sitt liv den bilen!


En av få som klarat sig från att bli pilsnerbil!


Mycket välhållen invändigt, trepet med rattspak.

I fredags var det så hemfärd, kafferast togs i Borlänge hos Jorma på Citrofix, en av de där utrotningshotade, riktiga bilverstäderna som inte bara byter delar utan även reparerar! Jag passade på att ta ett par bilder:


Samlarhyllan i fikarummet, jag visste inte att Citroëns hydraulolja (LHM) funnits i SÅ många olika fabrikat och flaskor...


Renoveringsobjekt: en HY Currus, dvs en Citroën HY med kaross från firman Currus. Det togs in ett antal sådana bussar i Sverige, de fungerande som rullande bankkontor åt SE-banken(?) under några år på sextiotalet. Fina att göra husbuss av men tyvärr fasligt undermotoriserade för sin storlek.

Några mil norr om Filipstad mötte jag så en B11 i full karriär samt när resan började närma sig Bollnäs även flera MG, både MGB och Midget längs vägen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar