tisdag 6 december 2011

Nytt arbetsfordon


Efter att i min händer avverkat dryga tiotusen mil fick den gamla V70:n jag kört i nära fyra år i tjänsten respass för ett par månader sedan. Vid dryga 37 000 mil började elfelen och oljetörsten bli besvärande. På önskelistan stod en fyrhjulsdriven bil men jag fick i stället hålla tillgodo med en fyra år gammal C4 1,6 HDi EGS med knappt åttatusen på mätaren. Den var inte felfri när den kom och fick besöka verkstaden ganska omgående. Ett kränghämmarstag, ett bilbälte, EGR-ventil, fönsterhiss vänster bak och generatorrem är en del av vad som åtgärdats. Den har redan hunnit rulla mer än tusen mil och ska väl förhoppningsvis inte behöva kosta så mycket framöver men några gamla plåtskador återstår ännu att åtgärdas samt ett trasigt lås i förardörren. Relativt snål är den i alla fall, det är inte svårt att komma under 0,5 liter/milen på långkörning. Tyvärr tycker min rygg inte riktigt om förarstolen men jag sitter ändå tusen gånger bättre i den än i den SAAB 9-3 jag tvingades plåga mig i förra vintern när jag jobbade i Göteborg...

3 kommentarer:

  1. Obekväma stolar i Saab 9-3? Nu blommar asfalten. Den nya modellen då eller? Jag hade en tidig 9-3 förut och tyckte stolarna var fantastiskt sköna. Kör nu 9-5 med samma stolar...

    SvaraRadera
  2. Tja, det var en -06:a Flexifuel kombi och stolarna passade inte min kroppskonstitution alls, man ska nog vara ungefär hälften så bred för att stolarna ska funka. Det räckte att sitta en timme i den så var nacken och övre delen av ryggen helt förstörd, dels beroende på att skålningen/sidovalkarna fortsatte alldeles för högt upp på sidorna så mina skulderblad trycktes fram och dels för att nackstödet gick alldeles för långt fram så även skallen trycktes framåt. Till slut slet jag bort nackstödet helt och ställde ryggstödet precis rakt upp som en pinnstol, då klarade jag en normal arbetsdag bakom ratten i alla fall...

    SvaraRadera
  3. Man får gissa att bränslekontot minskat en aning...

    SvaraRadera