tisdag 20 december 2011

En förjulsbilspaning till från Norge

Förra veckan gnuggade jag mina ögon när jag passerade en bondgård i norra Tröndelag:


En AMC Eagle! Det var en fyrhjulsdriven version av AMC:s personbil Concord(?) och tillverkades mellan 1980 och 1987. Ingen supersäljare då med ett par hundra tusen tillverkade över åtta år men idag räknas den som den moderna SUV/Crossoverns förfader och har rätt hög kultstatus i vissa kretsar. Den fanns både som kombi, sedan och kupé och var mindre än de traditionella Cherokee, Blazer och andra stora fyrhjulsdrivna bilar. Den marknadsfördes inte heller som en terrängbil utan snarare som det bästa alternativet om mindre snö-, sand-, eller lerhinder måste forceras.

När jag fortsatte runt hörnet på ladugården så fick jag nästa chock:


En till! I samma färg dessutom! Jag vet inte om de såldes i Norge, jag har då inte sett flera under de snart 1300 mil jag kört runt där sedan i somras. I Sverige tror jag de som finns är importerade i efterhand. Hur som helst en entusiastbil med samlarvarning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar