onsdag 7 december 2011

Gårdslastbilar

Jag har tidigare bloggat om sådana i det här inlägget. Man ser faktiskt ofta gamla Volvo eller Scania vid gårdar eller åkerigarage i Norge, betydligt oftare än här. Det går nästan inte en vecka utan att jag spanar in en ny gammal N84, LS76 eller liknande. Senast fastnade denna på bild:


En Volvo Snabbe eller F82 från sextiotalet. En klassiker som jag mest kommer ihåg som den butiksbuss som en gång i veckan stannade till vid mjölkbryggan och plankan med postlådor nere vid "Luckstavägen" nära där jag växte upp. Nisses Livs vill jag minnas att texten på påbyggnaden sa men för oss barn var det "Nissebussen". Farmor och de andra tanterna i byn handlade av Nisse som stod bakom sin disk i anslutning till hytten och expedierade. Senare ersattes Snabben med en F4 och Nisse sålde rörelsen till Kurt innan hela företeelsen med varubussar försvann någon gång på åttiotalet. Om någon råkar läsa detta och har en bild på nissebussen får ni gärna skicka den till mig så lägger jag upp den!

1 kommentar:

  1. Har ingen bild på Nissebilen, eller någon annan livsbuss/bil heller för den delen.

    Men jag minns fenomenet från barndomen...

    2 butiker i byn: Ica och Konsum.

    2 bensinstationer: Shell och Nynäs.

    Därtill livesmedelsbuss: Öbergs Livs.

    2 bryggarbilar: Pripps (F86) samt Banco (F82/F83)

    Hur överlevde alla?

    //Tompa

    SvaraRadera