fredag 13 maj 2011

Spaning i västerlandet

Det har inte blivit några inlägg i bloggen de sista veckorna, mest beroende på att jag jobbat i vårt västra grannland, närmare bestämt i trakterna strax norr om Trondheim. Stjørdal, Vaernes, Hell, Frosta, Levanger, Skogn och Meråker är några av orterna som jag varit och snurrat i och spanarögonen var på skaft i brist på annat.

Förutom massor av gamla grållar och andra traktorer så såg jag en del fina veteraner i trafiken. Jaguar Mk VII, MGA och Hillman, Rekord C och Taunus P7, DKW F-102 och ett antal bubblor, Amazoner och en 2CV för att nämna européer samt ett flertal amerikanare bl a Ford Sunliner -55, Ford Thunderbird -55, Mustang och Camaro. Det roligaste är nog ändå att se de där långtidsparkerade bilarna eller objekten.


De norska skattereglerna har aldrig gjort det lätt att vara bilköpare i Norge. Ett sätt att komma undan skyhöga avgifter på nybilsköpet har i många år varit att plocka ur baksätet på en kombi och registrera bilen som "Varevogn". Man får då gröna registreringsskyltar och lägre skatt. Förr var det också vanligt att det fanns ett skåpbilsutförande av bilen, utan sidorutor och som sagt baksäte. I Stjørdal hittade jag denna variant på temat, en sextiotals Anglia i skåputförande som väntar på att rätt person ska ta hand om sig.


Några mil längre norrut stod denna Opel, det ser ut som en sen femtiotals Rekord eller Olympia också i täckt skåputförande. Förutom att någon hottat upp den med magfälgar i relativt modern tid såg inte heller den att ha rört på sig på länge.


En del bilar känner man faktiskt sig rätt glad över att man sluppit se i Sverige. Denna Skoda Forman Plus från tidigt nittiotal var en skåpversion av Skoda Favorit med igensatta sidorutor på bakdörrarna och en jättelik puckelrygg i glasfiber som lastutrymme. Kanske bra men definitivt ingen vinnare av något skönhetspris...


Slutligen en bild på en gammal kämpe, en Volvo N84, efterföljaren till Starke, från mitten på sextiotalet med snökedjorna fortfarande monterade bak. Stod som gårdsbil på ett jordbruk på Frosta och ser ut att ha klarat rost och slitage riktigt bra i övrigt. Något för den veteranlastbilssugne att rädda?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar