lördag 26 mars 2011

Småfix på 806an


Men den här bilden visar ju inte någonting? Precis, igår hade jag bokat tid hos stenskottsreparatören, Glasverkstan i Sundsvall för att laga två stenskott i vindrutan på Peugeoten och som synes så lyckades det då inga spår av dem finns på vindrutan längre.


Sedan var det dax att göra något åt den usla radiomottagningen jag stört mig på sedan vi köpte bilen i höstas. Originalantennen är inte så dyr, vare sig spröt eller fot, men numera finns en exakt kopia på Biltema, artikelnr 31-145, för endast 79:90 så en sådan hade införskaffats. Försiktigt bände jag bort plastkåpan över innerbelysningens knappar samt glaset över belysningen och skruvade bort de fyra skruvar som håller takkonsollen på plats, plockade ner den och där ovanför syns antennfästet.


Över M5-muttern som fäster det hela sitter en liten plåtkåpa som ska hjälpa till att skärma av antennen från störningar, kåpan ser ut som ovan, följer inte med ny i antennsatsen och bör sättas tillbaka när man har bytt foten.


Fram med 8mm:s långhylsa och lilla spärrskaftet, har man ingen som håller emot på utsidan när man ska trä på muttern över kabelanslutningen och få den att ta gäng på skruvfästet så kan man tejpa fast fästet med maskeringstejp eller liknande tills man är klar. Därefter återmontering av plastkåpor och belysningsglas. OBS, en styrpinne i framkant mot vindrutan som konsollen ska träs på framifrån som kan vara lite knivig att pricka.


Sådärja, ny fot och nytt spröt på plats. Nu kan man med glad min åka in i automattvätten nästa gång då endast fingerkraft behövs för att lossa sprötet. Inbillning eller ej men jag tror att mottagningen blivit bättre, en längre provtur får ge svaret i morgon.

I morgon ska jag också ta reda på vad det är som skramlar på höger bak sedan några dar. Ett möte som inte höll ut på den smala vägen här utanför gav att en isklump prickades med bakhjulet och sedan dess skramlar det så fort man kör i ett gupp. Rapport kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar