söndag 27 mars 2011

Gungeligung, gungeligung...

Redan i höstas när vi köpt Peugeotbussen så störde jag mig lite på att den inte fjädrade lika på bakänden när man körde över ett gupp. Det kändes som stötdämparen på höger bak var slut på något sätt, det smågungade alltid lite extra men eftersom en faktura i bilen klart och tydligt deklarerade att stötdämparbyte på båda sidor bak hade utförts relativt nyligt avfärdade jag min irritation över uppträdandet på vägen som inbillning. Skramlet bak trodde jag var avgassystemet. Idag konstaterade jag att så inte var fallet och fick dessutom förklaringen till min irritation:


Fästöglan på stötdämparens övre ände hade släppt från svetsen och rätat ut sig! Inte undra på att det gungat så... Onsdagens isknölsbestigning var det sista som behövdes för att dämparen skulle lossa helt, trilla åt sidan, börja skava och skramla.


Det blev till att demontera det hela, bussningen satt kvar på sitt fäste i karossen. En snabb operation då allt är lättåtkomligt på de här bilarna och dämparen sitter separat från fjädern. Efter kallsmide med slägghammare och ett lämpligt ämne att forma runt plockades svetsen fram.


Någorlunda runt i alla fall. Lite avrundning av gummibussningens fasade kant och på med lämplig lättglidande smörja så pressades den i öglan med hjälp av ett skruvstäd och en distanshylsa att pressa emot.


Återmonteringen blev en enkel sak och efter en provtur konstaterade jag att gunget nu äntligen var helt borta! Nu funderar jag bara på orsaken till varför det hände. Dämparen verkade ha ganska kort slaglängd i förhållande till fjädern så kanske har man satt dit fel stötdämpare vid bytet. Det skulle kunna förklara vad som hänt. Man får väl se hur länge reparationen håller...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar