fredag 14 januari 2011

Pärlan kallade hon den

Tillbaka i minnenas arkiv: När jag kvaddat CX:en, se sista inlägget i november, så stod jag plötsligt helt utan fungerande transportmedel. Jag lyckades låna ihop en slant och köpte en hyfsat lågmilad GS Pallas -79 som en kompis skakat fram. GS gillade jag alltsedan den jag hade som sommarskott några år tidigare och det här exemplaret var dessutom helt rostfritt. Något hade den ändå varit med om för dörrarna på ena sidan var utbytta mot fräscha begagnade men i fel färg, Orange Ténéré i stället för Gris Nacré som resten av bilen. Bilen var dessutom utrustad med sjuttiotalsattributet vinyltak vilket inte var vanligt på svensksålda bilar, jag tror t o m att det endast var denna sista årsmodell -79 som det fanns att få. Året efter presenterades GSA, en modifierad GS som inte längre bara såg ut som en halvkombi utan som faktiskt var det också. Den här hade dock fortfarande den lilla brevinkastsliknande luckan därbak.


Under sommaren med GS:en träffade jag en flicka, Sara, som kom att visa sig bli min fru i slutänden. Hon var naturligtvis perfekt på alla sätt sånär som på en sak: hon hade inget körkort. En dag körde vi in till stan, jag sa inget om i vilket ärende. Vi stannade utanför en körskola och gick in och anmälde henne som elev, några månader senare var körkortet klarat och det var dags för hennes första bil. Vi var fortfarande nykära och bodde inte ihop än, så jag tillbringade ett antal timmar med att slipa och laga på GS:en som skulle bli hennes. Helt och hållet slapp hon dock inte undan, hon fick bl a dra på sig en overall och pensla underredsmassa i hjulhusen bak hon med! Resultatet syns på bilderna, blank och fin med fräck bakspoiler, den döptes av Sara att heta Pärlan.


Driftsäker och med stabila vinteregenskaper var det med tvekan och senare saknad som den såldes ett par år senare efter närmare tretusen körda mil. En av frugans arbetskamrater köpte den, körde ett halvår och ställde den sedan tyvärr som lekstuga för barnen efter att något bagatellartat fel uppstått. Sara sa många gånger att hon egentligen skule åka dit och köpa tillbaks den men så skedde aldrig. Sist jag kollade fanns den faktiskt fortfarande kvar i bilregistret...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar