söndag 30 januari 2011

Inte riktigt min dag idag...


En kompis från Stockholm, Tim, stal några timmars sömn i gästslafen här hemma inatt. Han var på väg hem från Luleå med en VW-buss T3 han köpt i Pajala, en turbodiesel som han ska bygga campinginredning i och använda på kommande turer. Idag har han en T2 men den skulle visst säljas vidare nu. En T3 pickup, en -90:a enkelhytt, fyrväxlad med 95-hästarsmotorn hade jag för några år sedan. Mycket praktisk när man höll på med byggprojekt på huset mm, har ångrat många gånger att jag sålde bort den speciellt som jag gjorde det INNAN jag var klar med bygget...


Hittade ingen bild på pickupen, det närmsta jag kom i all hast var en skymt av bakdelen av den bakom Bettan, min XM-turbodiesel som snart väntat på ny drivaxel i ett år. Skäms på mig!

När Tim hade åkt var det dax att skruva dit en ny styrled på Silverpilen då det endast är en vecka kvar på ombesiktningsperioden. Åkte bort till macken för att tanka och fick se en gammal kändis! En guldfärgad CX Prestige -82 som vilat i ett garage på Alnön de senaste tio eller femton åren. Bilen togs in från Saudiarabien i mitten av åttiotalet av en kille från Ramsele, har förgasarmotor och automatlåda samt dubbla AC-aggregat!!! Ett element med utblås i instrumentbrädan samt ett till i bagageutrymmet med utblås i hatthyllan! Det gäller att hålla sig kall i sanden. Den nye ägaren i Timrå hade just fått fart på den och tog en tur för att motionera bromsar etc. Ska bli kul att se om den återfår sin forna lyxbilsfiness, lite lack och puts så...


Saudiutförande innebar också att det endast sitter yttre backspegel på förardörren! Behövde man inte titta till höger bakåt därnere?

I vilket fall gick styrledsbytet på Silverpilen nästan friktionsfritt, jag åkte hem och parkerade på gården endast för att ha en stendöd bil när jag skulle starta igen efter en timme. Ström finns, det verkar vara något med startspärren på växelväljaren eller kodlåset som gett upp. Tablå! Åker dessutom till Göteborg på jobb igen i morgon så nu lär den bilen stå... suck! Frågan är nu bara vad man ska ta sig till: felsöka och laga Silverpilen, laga dieselbettan(den röda på bilden ovanför) eller bara ge upp och skaffa en Toyota...

1 kommentar:

  1. Tidiga CX växer inte på träd direkt. Men oh så snygga de är!

    SvaraRadera