torsdag 20 maj 2010

Bruxmekning

Så har det varit dags för bruksbilsmekning. Till slut gick det inte att skjuta upp längre. I höstas köpte jag en 97a XM Turbo CT Break Automat utanför Leksand till oförskämt lågt pris då den hade en vecka kvar till körförbud och hade fått ett par tvåor på hydraulläckage. Körde hem den och fixade den ena läckan, torkade torrt runt den andra och ombesiktade med rent papper!


"Silverpilen" har den döpts till i familjen

Efter det så har den gått hela vintern som Saras bruksbil utan att den strejkat en enda gång, den kalla vintern till trots. Felfri är den dock inte, en del småsaker som irriterar och några större som måste åtgärdas förr eller senare finns och nu blev det dags att göra slag i sak och börja någonstans. Jag började förra veckan med att byta det trasiga dörrstoppet på förardörren som gett upphov till ett antal blåmärksförsedda vänsterben fram till nu. Operationen lyckades och numera kan man svänga ut benet utan att vara rädd för att fastna i rävsaxen. Prioritet två blev att byta det dåliga vänstra fjäderbensfästet som trots ett relativt rostfritt utseende uppifrån ändå hade lossnat helt ifrån vulkningen mellan övre och undre halva. Ett något bättre fäste med ett eller två års livslängd kvar räddades från en reservdelsbil och monterades på plats.


Det gamla fästet ser ju rätt OK ut uppifrån - skenet bedrar

Nästa operation var byte av vänster främre hjullager som morrat ilsket sedan några månader tillbaka, på slutet så högt att stereons volym knappt räckt till... När demonteringen inleddes konstaterades dessutom att yttre styrleden blivit så glapp att den inte skulle klara ett besök till på bilprovningen och att bromskivans tjocklek vid kontrollmätning understeg slitagegränsen med nästan fem millimeter! Så det blev till att skaffa både led, skivor och klossar. Då jag saknar hydraulisk press i garaget plockade jag loss spindeln och tog med den till en "riktig" verkstad som hjälpte mig att pressa ur det gamla och i det nya lagret.


Blankt och fint med nya delar på plats

När det vänstra hjulets bromsar var klara var det dags för det högra, där bytte jag även ABS-givare då texten "ABS out of use" stirrat ilsket på föraren från fönstret i infodisplayen till vänster om ratten ända sedan jag köpte bilen. Felsökning med diagnosdator hade pekat ut den högra givaren och en sådan låg och väntade på hyllan sedan före jul. Allt gick bra men jag upptäckte att dammskyddet runt kolven på oket var skadat och något nytt sådant hade jag naturligtvis inte. Fick beställa ett, får ta upp oket när jag har fått det. Dessutom lyckades jag med konststycket att få högra p-bromswiren att lossna i fästet under bilen, naturligtvis där det är så trångt att man inte kan se något. Typiskt. Det får bli en tur till Uffe och låna hans grop så snart som möjligt. Får låta bli att använda p-bromsen så länge. En avslutande provtur sa att oljudet från lagret är borta, styrningen är distinkt och fin samt att ABS-lampan slocknat. Infodisplayen rullar nu käckt fram RDS-information från radion i stället, precis som den ska. Tyvärr hör man ju nu alla andra skramlande och klonkande ljud som dolts... suck! Fortsättning lär följa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar