fredag 14 maj 2010

Bromsproblem

Igår kväll fick man vara barmhärtig samarit. En nödställd nybliven paddaägare ringde från McDonalds i Sundsvall, han hade precis varit upp till skogarna norr om Skellefteå och köpt sin ungdoms drömbil, en DSpécial -70, som var i ett fantastiskt fint skick och var på väg hem till Sollentuna. När han stannade för att köpa en middagshamburgare parkerade han och drog åt handbromsen. Med mätt mage och den sista etappen hägrande skulle han släppa bromsen och rulla iväg då plötsligt handbromsspaken inte gick att rubba. Knappen som man ska trycka in för att få spaken att släppa hade gått sönder. Ett vad man kan kalla prekärt läge. Efter att ha ringt lite desperata samtal hamnade han till sist hos mig(märkligt?) och jag ryckte ut. Med ett par mejslar till hjälp lyckades jag efter tio minuters felsökning få spärren att släppa och spaken att gå tillbaka till viloläge. En kopp kaffe senare var det en mycket, mycket tacksam chaufför som svävade vidare på sin tur söderut och jag kunde återvända hem!!! Tyvärr glömde jag ta en bild på det hela!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar