måndag 11 februari 2013

Underhållning längs vägen



Med värmen fixad blev det en långtur till Jönköping över veckoslutet. Började med att tvätta bilen ren och fin! Första etappen till Stockholm gick som en dans och jag parkerade bilen i ett p-hus över natten.



Morgonen efter startade jag bilen och det luktade massor av bensin. Till saken hör att det hade det gjort tidigare i vinter och jag hade köpt ett nytt bränslefilter för att byta då jag tyckt mig lokalisera läckan till filtret. När jag fixade spjällmotorn letade jag läckan länge och väl men just då var det tätt överallt så i stället för att byta ändå så tog jag med mig det nya filtret samt verktyg när jag inledde resan. Jag började köra men insåg när jag närmade mig Södertälje att jag inte skulle komma så långt, tankmätarens nål föll så snabbt så det syntes med blotta ögat. Jag vek av E4:an och stannade strax utanför Scania.



Bensinen stod som en stråle ur ett litet hål på det gamla filtrets metallhölje. Jag bjöd de passerande på gratis underhållning när jag strippade till bara kalsongerna utanför bilen för att ta på mig mekarkläderna, sedan bara att lägga sig ner på snön och byta. Allt gick bra och smärtfritt förutom att det rann bensin längs armen förbi armbågen med inte alltför trevlig doft som följd...



En halvtimme senare var Silverpilen och jag på väg igen, det blev en omväg runt Katrineholm där jag fick möjlighet att sanera mig från bensinen hos Kerstin och Göran. Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar