fredag 15 februari 2013

Mer hemma hos



Målet för Jönköpingstrippen var ett möte för styrelsen i paddafreakavdelningen av Svenska Citroënklubben. Mötet hölls på lördagen i närheten av Gränna, sedan blev det en tur hem till Mattias! Uppvuxen med en Citroëntokig far kunde han kanske inte bli annat själv, dessutom är han mycket duktig mek med Citroëns hydraulik som specialområde! Jag lyckades få honom att posera framför vinterprojektet: en CX TRD Turbo 2 Break, en Norrbottensbil från början med rostfri kaross men med många mil.



Mattias har renoverat hjulupphängningar, bytt synkringar i växellådan, renoverat dieselpumpen och nu senast diravistyrningen för att få en riktigt njutbar bil av den! Kul! Inte många dieslar kvar av dessa, sedanmodellen var faktiskt 1987 den snabbaste/starkaste dieselbilen i produktion oavsett vad BMW skryter om i sin reklam...



I garaget finns många unika Citroënbilar, på bilden en B15H där H står för Hydraulique! Innan man drog igång serietillverkningen av DS:en provade man nämligen ut systemet med gashydraulisk fjädring på några TA-bilar, dessa hade då fjädringen på bakvagnen medan framänden behöll den konventionella med torsionsstavar. Bakom den står en CX Break med bensinturbomotor intransplanterad, bakom den en DS21IE, det finns även en DS cabriolet som fortfarande mest körs av Mattias far, Tomas. Jag blev sedan bjuden både mat och husrum av Tomas och hans fru, hemma hos dem står fler CX:ar garagerade men kameran kom inte fram i det bistra snövädret som rådde. På söndagen rullade jag hem, sjuttio mycket odramatiska mil i XM Breaken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar