fredag 6 april 2012

Vårtecken!

I veckan var jag några dagar i Stockholm, passade på att träffa Patrik, inte i sommarstugan som i höstas utan hemma på Ekerö. Det senaste tillskottet ibland entusiastbilarna stod parkerat utanför:


En Buick Riviera -65 som Patrik köpte sent i höstas, plåt och lack har gjorts i ordning i tv-programmet Gran Turismo medan inredning och det maskinella lämnats i princip orört. Dessutom hade man monterat moderna monsterfälgar och däck på den som Patrik gjorde sig av med i stort sett det första han gjorde. När bilen lämnat vinteridet har nyss både fjädrar och stötdämpare bak bytts och jag hängde med Patrik till Hansen Racing för att hämta ut ett nybockat avgassystem också.


En provtur hann jag med, typisk amerikansk styrning men i övrigt stadig kändes bilen på vägen. Tyvärr lyckades aprilvädret slå till med snöbyar och slask innan vi hann hem och då torkarna skulle användas tändes plötsligt laddningslampan... lite mer att se över! Olle som också var med i sommarstugan i höstas har skrivit om Riviera här om man vill läsa mer om modellen.


401:an under huven ska lämna över 300 hk SAE och det räckte till för att ge alla kilon en skaplig skjuts. Detta är det näst sista året som motorn bygger på Buicks första V8 från femtiotalet, kallad "Nailhead" på grund av de långa och relativt små ventilerna i topparna. Provturen gick till Patriks arbetsplats där han skulle hämta en del saker och då hann jag med en liten bilspaning då denna bil såg ledsen ut i resterna av ett förvaringstält:


En sjuttiotals högerstyrd Daimler Double Six Vanden Plas, dvs samma kaross som Jaguar XJ12. Brittisk flärd med valnöt, läder och V12:a under huven ger att man är oljeschejkernas bästa vän i dagens läge men nog förtjänar den ett bättre öde än att stå här och rosta upp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar