tisdag 24 april 2012

Kort rockad och nybesiktat

I söndags gjorde Bosse och jag en vad schackspelarna skulle kallat en kort rockad. Bosse hade köpt en XM Break med rasad koppling som stod uppställd bara ett par km från där jag bor och jag hade en reservdelsbil stående hos Bosse sedan ifjol som borde komma hem för nermontering.
Släp hyrdes, Bosses bil hämtades, spelades på och kördes till honom, avlastning av den följt av lastning av min bil. Som synes på bilden ovan gick den på efter lite pallning så fronten kom över kanten på släpet. Glad i hågen försökte jag starta bilen först utan att lyckas tills jag insåg att jag snott säkringsdosan i motorrummet från bilen i vintras så det blev spel även här eftersom bränslepumpen inte kunse få någon ström. Hemkörning, avlastning, rangering och tillbaka med släpet på styvt tre timmar!
I måndags tog jag den bråkande Fiaten till Westmans i Klockestrand. En bilverkstad av den gamla sorten med mekar som skruvat Fiat och annat italienskt i alla tider, där man bland oljeflaskor, verktyg och miljoner bra-att-ha-saker fortfarande kan hitta nya reservdelar till Fiatmodeller som alla rostat bort för flera år sedan... Jag såg en dammig "Original azzezori Fiat"-kartong ovanpå ett skåp som enligt texten innehöll nya vindavvisare till sidorutorna på en Fiat Uno, när såg du en sådan sist?
Efter inkoppling av diagnosinstrumentet och radering av felkoder höll sig Airbag-lampan släckt! Perfekt! En tur till Bilprovningen i närliggande Kramfors för en obokad efterkontroll så var problemet ur världen och bilen rullar lagligt på vägarna ett år till, skönt! Återstår att så smånigom fixa de övriga felkoderna som verkstaden läste ut: signal lambdasond och signal tomgångsmotor. Elektronikrengöring i kontaktstyckena till att börja med kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar