tisdag 4 oktober 2011

Le Conservatoire - Citroën del 1

För tre år sedan fick jag möjligheten att åka till Citroëns förvaringslokal för prototyper och gamla bilar i Paris. Sedan 2001 har man samlat ihop fordonen i en gammal lagerlokal vid fabriken i Aulnay, inte långt från Charles de Gaulle-flygplatsen. Jag kallar det förvaringslokal då det inte är ett regelrätt museum, bilarna står tätt inpackade och det är dessutom inte öppet för allmänheten annat än vid speciella tillfällen. Nu låter det kanske som jag är negativ men med tanke på märkets tidigare likgiltighet för sin historia är det väl bra att man bevarar något på detta sätt. Under några timmar sprang jag runt och kameran gick varm, jag tänkte bjuda på några bilder här eftersom.

Först ut en DS 21 H Pallas -69 som i stort sett såg ut att vara plockad direkt från bandet då det begav sig. 1969 var det andra året med fjärrljusen som svängde med ratten, det var också det sista året med den svängda formen på instrumentbrädan och det enda med brädans paneler krymplackade i svart. Kulören på bilen heter Gris Nacré, pälemorgrå, och är lite mörkare än den grå metallic, Gris Palladium, som presenterades i samband med Pallas-modellens introduktion 1965. Dessutom var det bara för det andra året fransmännen utan att specialbeställa kunde få taket i samma kulör som resten av bilen, tidigare hade taket oftast varit i en egen, avvikande nyans. För övrigt samma färg och årsmodell som bilen i Trondheim i mitt förra inlägg!






2 kommentarer:

  1. Hejsan lassenisse! Jag snubblade in på din blogg sådär som man gör här på internet. Är uppväxt med LHM-läckage och kärvande bärarmslagringar. Jag lärde mig att köra i en BX 16 och tillika busköra i en BX 19 16v, den roligare sorten med andra ord!

    Därav kan man säga att jag är en av de få som uppskattar en bx, inte minst en snabb bx! Har du några fler bilder på/information om de skönheter som står och gäckar i bakgrunden på bilderna 4 och 5 tro?

    Kan urskilja en 4TC som i mina ögon bara den kräver en bild-special, men dessutom någonting som skulle kunna höra hemma i ett startfält fyllt av Mercedes 190E och Alfa 164:or. Vad är detta för skapelser!?

    Tack på förhand / Klas

    SvaraRadera
  2. Hej Klas!

    Håller med dig att BX 16V är en av de roligaste, jag har nyss sålt mitt objekt som jag redan saknar...

    Jag har fler bilder på BXarna även om jag inte har full info på dem. Tålamod så kommer de i ett inlägg framöver!!!

    SvaraRadera