lördag 6 november 2010

Uppdatering bruksbilarna

Det har blivit dags för en senhöstrapport:


Silverpilen kämpar på! Just nu dock med lite krämpor. Jag körde ju upp en bil till Jämtland åt tidningen Klassiker för några veckor sedan, därefter blev "pilen" parkerad eftersom jag mest varit borta och jobbat. Så blev det dags för vinterdäck på. Allt gick frid och fröjd som bilden ovan visar, men under efterföljande provtur började bilen gå på tre cylindrar. Under stilleståndet har den stått med väldigt lite bensin i tanken vilket man naturligtvis inte ska ha. Efter en hel del felsökande har jag kommit fram att det nog är en spridare som satt igen och jag ska hälla på lite rengöring i tanken. Det skulle enligt tips från Jocke även kunna vara något med tändmodulen men det fanns gnista på alla stift vid kontroll. Fortsättning följer...


Peugeot 806an som vi köpte har börjat lite skakigt i familjen. Jag lämnade in den på Söderströms i Sundsvall för bl a programmering av fjärrkontrollen till centrallåset. När den var där upptäckte man låg kylvätskenivå varför man provtryckte kylsystemet. Därefter konstaterade man att kylaren läckte och måste bytas. Jag kontaktade då bilhandlaren i Nora där jag köpt den som bad mig komma tillbaka dit för att åtgärda detta. Vid ankomst gjorde även deras verkstad en provtryckning och då läckte den inte. Märkligt. Inget byte av kylaren blev gjort men en lambdasond fick jag ny med släckt motorlampa som förväntat resultat. Vem som hade rätt? Den som lever får se...


Vinterdäcken kom på i tid, jag fick tag på plåtfälgar och dessutom original gummimattor till hela bilen av en bekant. Motorvärmare köpte jag ut en till förra Evasionen, den som vi voltade med, dessutom innan värmaren blev monterad så inom kort ska även Peggan vara vinterrustad med motor- och kupéuttag. Några små orosmoment har dock dykt upp utöver eventuella kylarproblem.


Dels har växellådan larmat några gånger, växeln har då låst sig och lådan växlar varken upp eller ned, har hittills försvunnit vid en omstart av bilen och dels så har hastighetsmätaren börjat lägga av. Den ramlar ner till noll lite nu och då, stannar där i någon minut, sedan vaknar den till och visar rätt igen. Förhoppningsvis är det som på XM, en givare på växellådan för några hundra. Ska kollas så snart jag får tid. Familjen är i alla fall väldigt nöjda med bilen, såväl barn som fru!

XM turbodieseln står pga tidsbrist fortfarande på vänt och den kungablå XM sedanen jag hade tvingades jag ge respass i samband med att Peugeoten skulle få plats på garageinfarten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar