måndag 26 juli 2010

Veckorapport

Förra veckan blev det en tur ner till Uffe i Enånger. Två dagars demontering av reservdelsbilar stod på agendan men det visade sig bli minst lika mycket jobb med logistik, dvs omplacering av objekten för att frigöra plats på gården. På kvällen blev det kaffe o glass vid Borka brygga samt en tur till Fjäle också i Uffes röda padda, den vi hämtade i Västerbotten i våras. Efter övernattning i Uffes husvagn fortsatte flyttandet/skruvandet. Kameran fanns med men vi var igång så intensivt att den tyvärr aldrig hann tas fram! Lite delar följde i alla fall med hem och har skruvats dit under de senaste dagarna. Silverpilen var först ut att få en liten make-over. Först en "före"-bild:


Bakljusen brukar kunna se tråkiga ut på dessa bilar, här stod det t o m några cm vatten innanför glasen!

Efter byte och lite polering:


Lampkontroll utförd, allt OK!

Sedan hittade jag en kromlist till den främre passagerardörren i bättre skick än den som satt där. Dessa lister är ett sorgligt kapiel på XM med flera bilar. Det är genomskinliga plastlister med en blank metallfilm på insidan och de börjar ofelbart ärga sönder inifrån i vårt klimat. Det finns metallister att köpa i Holland som ersätter dem, men bara till dörrarna, inte till stötfångarna.


Monterat och klart! Får duga!

Det blev en vända till Martin också, han har en hel del roligt i ladorna som borde fastna på bild han med, får bli en resa med kameran redo till honom nästa gång! På hemvägen från Enånger blev det till att tanka igen förresten, sista etappen på semestern samt t o r Hälsingland blev snittförbrukningen 0,89 l/milen!!!! Helt otroligt bra!!! Visserligen har jag kört lugnt men ändå!

Sedan blev det den blåes tur att få en hel fönsterhiss till förardörren. Den gamla hade jag redan skruvat ur så det gick fort att montera. Fick också skarva i en ny kontakt till elhissmotorn då låsningen var trasig på den ursprungliga. Monterade dörrsidan och bytte lampor i elhissknapparna på båda framdörrarna när jag ändå var i farten så det lyser fint i mörkret! Även denna gång var kameran med men då jag fick lite tidspress på mig att vara klar till en viss tid blev det nästan inga bilder tagna.


Här är i alla fall hissen inne i dörren.

Funderar också på om jag ska byta till skinn i den, har svarta säten att sätta i om jag vill. Klimatanläggningen fungerar så för den delen behöver det inte bli outhärdligt men inte många i min omgivning är speciellt positiva till det. Varför? Jag gillar det, det fanns både i svart och i ljusbeige till XM, jag föredrar svart.


Eller ska jag låta det vara? Det är i alla fall lättare att kliva in och ut ur bilen med skinn. Dilemma, dilemma...

Idag monterade jag dessutom ett tillbehör som känns oumbärligt*host-host*. Stänklappar bak. Har haft dessa originaltillbehör, visserligen begagnade, liggande några år men inte haft någon bil att montera dem på. Tycker egentligen inte att de är speciellt snygga men då jag fyllde år igår så blev oumbärlighetsfaktorn så mycket större då man kommit ett år närmare gubbe(frugan muttrade något om keps?...).


Med stort gammalt S-märke på stötfångaren, skyddslock för dragkroken och stänklapparna på plats kan man absolut inte tänka sig att den här bilens ägare är under sjuttio, eller hur var det nu???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar