fredag 25 juni 2010

Årsmodellsbryderier

När min 2CV egentligen är tillverkad är lite intressant då årsmodellbeteckningen den fått i Sverige inte riktigt stämmer. Jag presenterade några bilder på nätforumet Citroënakuten och fick genast veta att mina uppgifter om -58 inte kunde stämma. Varmluftsintaget på torpeden var för nytt.


Detta utseende kom i maj -59

Det var ju bra att veta att bilen inte kan vara äldre än så, men uppåt då? När jag kommit så långt i demonteringen att det var dags att plocka ur vindrutan häromdan avslöjades i vardera nedre hörnet av öppningen ett par rör som är tänkta att avleda vatten som krupit in under gummilisten. När jag konsulterade litteraturen hittade jag att dessa försvann i december -60!


Vattnet leds ut till utsidan av a-stolpen

Nu är spannet begränsat till en period på ca 18 månader! Inte illa! Demonteringen fortsätter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar